1. "Παλαμάκι"
Προϋποθέσεις: τουλάχιστον 8 παιδιά, εσωτερικού & εξωτερικού χώρου
Προσδοκώμενοι στόχοι: σωματική ενεργοποίηση και συντονισμός, συγκέντρωση, παρατηρητικότητα, ομαδικότητα
Εκτέλεση: Τα παιδιά απλώνονται στο χώρο, σχηματίζοντας έναν κύκλο το ένα δίπλα στο άλλο. Πρέπει όλα τα παιδιά να είναι σε θέση να βλέπει το ένα το άλλο, χωρίς να μετακινούνται. Ένα παιδί κρατάει ένα "αόρατο" παλαμάκι κοιτάζει τα παιδιά του κύκλου. Όταν σιγουρευτεί ότι έχει βλεμματική επαφή με κάποιο από τα παιδιά... του "στέλνει" το παλαμάκι κοιτάζοντάς το και χτυπώντας τις παλάμες του (μία φορά). Το παιδί που δέχεται το παλαμάκι, χτυπάει μία φορά τις παλάμες τους (υποδεχόμενο το παλαμάκι), κοιτάζει άλλο παιδί και όταν σιγουρευτεί όταν ότι έχουν συνδεθεί βλεμματικά, του στέλνει το παλάμακι χτυπώντας τις παλάμες του. Τα παλαμάκι "ταξιδεύει". Αν ακουστούν δύο ή περισσότερα παλαμάκια ταυτόχρονα (από 2 ή 3 παιδιά), το παιχνίδι τελειώνει, καθώς έχει χαθεί ο συντονισμός και έχει καταλάβει λάθος κάποιο παιδί ή παιδιά ότι έχουν δεχτεί το παλαμάκι, ενώ δεν ισχύει!
Δύο προϋποθέσεις... 1ον το παλαμάκι δεν το στέλνουμε στον διπλανό μας, αριστερά ή δεξιά. 2ον στρέφουμε και το σώμα μας προς το παιδί που θέλουμε να στείλουμε το παλαμάκι και χτυπάμε τις παλάμες μας μια φορά, δυνατά και ξεκάθαρα (διορθωτικές κινήσεις δεν επιτρέπονται)
2. "Αλυσιδωτά Στεφάνια"
Προϋποθέσεις: τουλάχιστον 10 παιδιά, 4 έως 6 μεγάλα στεφάνια, εσωτερικού & εξωτερικού χώρου
Προσδοκώμενοι στόχοι: σωματική ενεργοποίηση και συντονισμός, ανάπτυξη ομαδικότητας
Εκτέλεση: Τα παιδιά δημιουργούν έναν κύκλο πιάνοντας χέρι - χέρι διαδοχικά μέχρι να ενωθούν και τα τελευταία χέρια, ώστε να κλείσει ο κύκλος! Για "ζέσταμα" μπορούν να κάνουν κινήσεις με το σώμα τους με την προϋπόθεση ότι δεν αφήσουν τα χέρια του διπλανού τους (του αριστερού ή του δεξιού), ώστε να μην "σπάσει" η "ανθρώπινη αλυσίδα". Στη συνέχεια, ένας από τον κύκλο περνάει στο χέρι του ένα στεφάνι και ξαναπιάνει το χέρι του διπλανού του. Το στεφάνι πρέπει να "ταξιδέψει" στην "ανθρώπινη αλυσίδα" μετακινούμενο από παιδί σε παιδί με την μοναδική προϋπόθεση να μην ανοίξουν τα χέρια και "σπάσει" η αλυσίδα! Περνάνε πρώτα το κεφάλι ή το ένα πόδι και λικνιζόμενοι μεταφέρουν το στεφάνι από το σώμα τους στο επόμενο! Αφού ταξιδέψει το στεφάνι και περάσει από όλα τα σώματα... μπαίνει και δεύτερο στεφάνι σε απόσταση από το προηγούμενο και ξενικά το ταξίδι του. Μετά και τρίτο... και τέταρτο στεφάνι... Το παιχνίδι ολοκληρώνεται όταν σε κάποιο παιδί βρεθεί και δεύτερο στεφάνι, αφού δεν κατάφερε να ξεφορτωθεί το πρώτο.
3. "Φρουτοσαλάτα"
Προϋποθέσεις: τουλάχιστον 12 παιδιά, αντίστοιχος αριθμός μεγάλων στεφανιών ή καρεκλών, εσωτερικού & εξωτερικού χώρου
Προσδοκώμενοι στόχοι: σωματική ενεργοποίηση και συντονισμός, ανάπτυξη ομαδικότητας, συγκέντρωση
Εκτέλεση: Τα παιδιά σε κύκλο χωρίζονται ανακατεμένα σε ομάδες φρούτων (π.χ.: πορτοκάλι, μπανάνα, μήλο, αχλάδι και μπαίνουν στο εσωτερικό χώρο στεφανιών ή κάθονται σε καρέκλες. Ένα παιδί είναι στο κέντρο του κύκλου και "φωνάζει" ένα φρούτο: π.χ.: πορτοκάλι! Τα παιδιά, που ανήκουν στην ομάδα του πορτοκαλιού, φεύγουν από τα στεφάνια - θέσεις τους και πηγαίνουν να μπουν σε άδεια στεφάνια ή καρέκλες που έχουν αφήσει τα παιδιά της ομάδας του πορτοκαλιού. Το παιδί που είναι στο κέντρο φροντίζει να τρέξει και να μπει σε ένα στεφάνι ή να κάτσει σε μια καρέκλα, αφήνοντας έτσι έξω ένα παιδί που θα μπει αυτό, πλέον, στο κέντρο. Όσο προχωράει το παιχνίδι, το παιδί που είναι κάθε φορά στο κέντρο φωνάζει δύο φρούτα: π.χ.: μήλα και μπανάνες (2 ομάδες εγκαταλείπουν έτσι τις θέσεις τους από τα στεφάνια). Στη τελική φάση, το παιδί που είναι στο κέντρο φωνάζει: "φρουτοσαλάτα" και έτσι όλα τα παιδιά εγκαταλείπουν τις θέσεις τους αναζητώντας άλλες. Ένα παιδί πάλι θα μείνει εκτός και θα πάρει τη θέση του στο κέντρο για να φωνάζει τα επόμενα φρούτα. Προφανώς το παιχνίδι δεν έχει έναν τελικό νικητή, απλά παίζουμε - διασκεδάζουμε και όταν κουραστούμε, αλλάζουμε παιχνίδι!
4. "Σου κλείνω το μάτι"
Προϋποθέσεις: τουλάχιστον 8 παιδιά, εσωτερικού & εξωτερικού χώρου
Προσδοκώμενοι στόχοι: συγκέντρωση, συντονισμός, παρατηρητικότητα, ομαδικότητα
Εκτέλεση: Τα παιδιά απλώνονται στο χώρο, σχηματίζοντας έναν κύκλο το ένα δίπλα στο άλλο. Πρέπει όλα τα παιδιά να είναι σε θέση να βλέπει το ένα το άλλο, χωρίς να μετακινούνται. Ένα παιδί μπαίνει στο κέντρο του κύκλου. Κλείνει προσωρινά τα μάτια του. Τα υπόλοιπα παιδιά συνεννοούνται με νοήματα ποιος θα είναι ο "δολοφόνος" από τα παιδιά του κύκλου. Το παιδί του κέντρου ανοίγει τα μάτια του και παρατηρεί προσεκτικά τα υπόλοιπα παιδιά του κύκλου, κάνοντας περιστροφικές κινήσεις. Πρέπει να βρει τον "δολοφόνο". Αυτός (δολοφόνος), χωρίς να γίνει αντιληπτός από το παιδί του κέντρου - επιθεωρητής, κλείνει το μάτι σε όποιο παιδί από τον κύκλο επιθυμεί! Αυτό το παιδί "σωριάζεται" στο πάτωμα ως "θύμα" που σκοτώνεται από τον δολοφόνο! Το παιδί του κέντρου - επιθεωρητής έχει περιθώριο να δοκιμάσει τρεις φορές να βρει τον δολοφόνο, δείχνοντάς τον. Το "παιδί" δολοφόνος συνεχίζει να "σκοτώνει" τα παιδιά - θύματα, κλείνοντάς τους το μάτι. Το παιχνίδι ολοκληρώνεται είτε όταν ο "επιθεωρητής" αποτύχει να εντοπίσει τον "δολοφόνο", είτε όταν από τα "θύματα" μείνουν μόνο τρία παιδιά (που δεν έχουν σωριαστεί).
5. "Μπαμ" ή "Πιστολέρο"
Προϋποθέσεις: τουλάχιστον 8 παιδιά, εσωτερικού & εξωτερικού χώρου
Προσδοκώμενοι στόχοι: σωματική ενεργοποίηση και συντονισμός, συγκέντρωση, παρατηρητικότητα, ομαδικότητα
Εκτέλεση: Τα παιδιά απλώνονται στο χώρο, σχηματίζοντας έναν κύκλο το ένα δίπλα στο άλλο. Πρέπει όλα τα παιδιά να είναι σε θέση να βλέπει το ένα το άλλο, χωρίς να μετακινούνται. Ένα παιδί μπαίνει στο κέντρο του κύκλου. Τεντώνει τα χέρια του και τα ενώνει, σχηματίζοντας ένα "φανταστικό" όπλο. Ως "πιστολέρο" περιστρέφεται στο κέντρο και σημαδεύει ένα - ένα τα παιδιά του κύκλου. Όποτε επιθυμεί, σταματά σε ένα παιδί - στόχο. Το παιδί αυτό πρέπει να χαμηλώσει (σκύψει). Το παιδί που είναι αριστερά και το παιδί που είναι δεξιά από το παιδί - στόχο, γυρίζει το ένα προς το άλλο με τεντωμένα χέρια και σημαδεύονται φωνάζοντας "μπαμ". Όποιο, παιδί ακουστεί δεύτερο... χάνει και απομακρύνεται από τον κύκλο. Οι υπόλοιποι συνεχίζουν. Αν το παιδί - στόχος που το έχει σημαδέψει το παιδί - πιστολέρο που είναι στο κέντρο δεν χαμηλώσει.... τότε χάνει αυτό και κατά συνέπεια το αριστερό και δεξί παιδί του δεν σημαδεύονται μεταξύ τους. Το παιχνίδι ολοκληρώνεται όταν απομείνουν μόλις δύο παιδιά στον κύκλο. Τότε το κεντρικό "παιδί - πιστολέρο" τοποθετεί τα δύο αυτά παιδιά στο κέντρο πλάτη με πλάτη. Δίνει το σύνθημα... ένα (και κάνουν ένα βήμα απομακρυνόμενοι), δύο (και κάνουν ένα ακόμη βήμα)... τρία! Τα παιδιά γυρίζουν απότομα και σημαδεύουν το ένα το άλλο φωνάζοντας "μπαμ"! Όποιο ακουστεί πρώτο... είναι ο νικητής του παιχνιδιού!
6. "Μπες - Βγες" ή "Πόρτες"
Προϋποθέσεις: τουλάχιστον 14 παιδιά, εσωτερικού & εξωτερικού χώρου
Προσδοκώμενοι στόχοι: σωματική ενεργοποίηση και συντονισμός, συγκέντρωση παρατηρητικότητα, ομαδικότητα
Εκτέλεση: Τα παιδιά απλώνονται στο χώρο, σχηματίζοντας 3-αδες, ο ένας δίπλα στο άλλο κολλήτα. Αυτές οι 3-αδες σκορπίζονται "κολλημένες" στο χώρο, οριζόντια ή κάθετα. Δύο παιδιά είναι εκτός των 3-αδων. Το ένα παιδί αναλαμβάνει το ρόλο του "Κυνηγού" και το άλλο το ρόλο του "Θηράματος". Το "Θήραμα" πηγαίνει ανάμεσα στις "κολλημένες" 3-αδες. Ο "Κυνηγός" μετρά αντίστροφα... και ξεκινάει το "κυνηγητό"! Όταν το "Θήραμα" νίωσει ότι απειλείται να πιαστεί από τον "Κυνηγό" τρέχει και "κολλάει" σε μια 3-άδα που τον βολεύει. Τότε, το παιδί της 3-αδας που είναι στην άλλη άκρη "ξεκολλά" και παίρνει το ρόλο του "Θηράματος" (το αρχικό Θήραμα, πλέον, γίνεται μέλος της 3-αδας που κόλλησε και είναι ασφαλές). Ο "Κυνηγός" έχει ως στόχο του το "Νέο - Θήραμα". Και αυτό έχει τις ίδιες επιλογές όπως το προηγούμενο όταν νίωσει ότι απειλείται (να κολλήσει σε μια ένα 3-αδα και να "διώξει" τον τελευταίο ακριανό αυτής). Αν ο εκάστοτε "Κυνηγός" καταφέρει έστω να αγγίξει το κάθε φορά "Θήραμά" του... αντιστρέφονται οι ρόλοι... και το "Θήραμα" γίνεται "Κυνηγός"... Προφανώς το παιχνίδι δεν έχει έναν τελικό νικητή, απλά παίζουμε - διασκεδάζουμε και όταν κουραστούμε, αλλάζουμε παιχνίδι!
7. "Σαν το σκύλο με τη γάτα"
Προϋποθέσεις: τουλάχιστον 12 παιδιά, ένα κουδουνάκι ή μπουκάλι ή εφημερίδα, δύο μαντήλια αδιαφανή, εσωτερικού & εξωτερικού χώρου
Προσδοκώμενοι στόχοι: σωματική ενεργοποίηση, συγκέντρωση, συντονισμός, ανάπτυξη ομαδικότηταςΕκτέλεση: Τα παιδιά δημιουργούν έναν κύκλο πιάνοντας χέρι - χέρι διαδοχικά μέχρι να ενωθούν και τα τελευταία χέρια, ώστε να κλείσει ο κύκλος! Ύστερα κάθονται "οκλαδόν". Δύο παιδιά έρχονται στο κέντρο, τους δένονται τα μάτια ερμητικά και γονατίζουν τοποθετούμενα κάπου στο "ανθρώπινο κύκλο". Κάποιος τοποθετεί κάπου στον κύκλο ένα κουδουνάκι ή μπουκάλι ή εφημερίδα σε σχήμα ραβδιού. Τα παιδιά του "ανθρώπινου κύκλου" συμφωνούν με νοήματα ποιο σημείο του κύκλου θα είναι "η πόρτα διαφυγής"! Δίνεται το σύνθημα και τα "γονατισμένα" παιδιά... μπουσουλώντας ψάχνουν να βρουν το αντικείμενο (κουδουνάκι, μπουκάλι, εφημερίδα). Όποιο παιδί πρώτο το βρει, το χτυπά δυο φορές... και γίνεται "σκύλος"... αυτόματα το άλλο παιδί γίνεται "γάτα". Ο "σκύλος" μπουσουλώντας και με κλειστά μάτια ψάχνει να βρει τη "γάτα"... η οποία με αργές, απαλές και προσεκτικές κινήσεις (μπουσουλώντας και με κλειστά μάτια) προσπαθεί να ξεφύγει από τον "σκύλο". Ο μόνος τρόπος να γλιτώσει είναι να βρει "την πόρτα διαφυγής". Ο "σκύλος" κερδίζει αν γραπώσει τη γάτα, ενώ η "γάτα" κερδίζει αν βγει από τον "ανθρώπινο κύκλο" μέσω "της πόρτας διαφυγής".
Τα παιδιά του κύκλου, κάνοντας απόλυτη ησυχία, διακριτικά όταν "ο σκύλος ή η γάτα" πέσουν πάνω τους ή πάνε να φύγουν από τον ανθρώπινο κύκλο... τους επαναφέρουν με διορθωτικές κινήσεις των χεριών τους, εκτός αν η "γάτα" βρει και βγει από την έξοδο!
8. "Το Δώρο στον Βασιλιά" ή "Φρουρός και Κλέφτες"
Προϋποθέσεις: τουλάχιστον 8 με 10 παιδιά, ένα μπαλάκι, προαιρετικά μια καρέκλα και ένα σχοινί χοντρό, εσωτερικού & εξωτερικού χώρου
Προσδοκώμενοι στόχοι: σωματική ενεργοποίηση, συγκέντρωση, συντονισμός, ανάπτυξη ομαδικότηταςΕκτέλεση: Από την ομάδα των παιδιών ένας έχει το ρόλο του "Βασιλιά" και κάθεται στον θρόνο του (καρέκλα). Ένας ακόμα έχει το ρόλο του "Φρουρού" που φυλάει το πολύτιμο θησαυρό (μπαλάκι). Τα υπόλοιπα παιδιά είναι οι "Υπηρέτες του Βασιλιά". Το μπαλάκι τοποθετείται μπροστά από τον "Φρουρό" και λίγο πιο πέρα απλώνεται ένα σχοινί σε σχήμα καμπύλης που λειτουργεί ως "όριο" του "Φρουρού". Αυτός γυρνάει ανάποδα και μετράει μέχρι το 5.... οι επίδοξοι υπηρέτες τρέχουν να αρπάξουν το μπαλάκι που είναι τοποθετημένο κοντά στον "Φρουρό".Όποιος το πάρει... φροντίζει να το κρύψει με το σώμα του. Ο "Φρουρός" γυρίζει και οι "Υπηρέτες" παγώνουν στη θέση τους παίρνοντας διάφορες παραπλανητικές πόζες για να μπερδέψουν τον "Φρουρό", ώστε
να δυσκολευτεί να εντοπίσει τον "κλέφτη" του θησαυρού. Ο ίδιος
(Φρουρός) δεν μπορεί να υπερβεί τα όρια του σχοινιού. Αν δεν βρει τον
"κλέφτη".... ξανάγυρίζει... μετράει και επιστρέφει για να εντοπίσει τον
πραγματικό κλέφτη. Ωστόσο το "μπαλάκι" αλλάζει χέρια... καί όλοι
"υπηρέτες" φροντίζουν να ξεγελάσουν τον Φρουρό υποκρινόμενοι ότι έχουν
αυτοί το "μπαλάκι" (σε θέση παγώματος). Ο Φρουρός δοκιμάζει να μαντέψει
ποιος έχει το μπαλάκι. Αν δεν τον βρεί ξαναγυρίζει.... το μπαλάκι
"ταξιδεύει" από χέρι σε χέρι... Νικητής είναι ο "Φρουρός" αν εντοπίσει ποιος έχει το "μπαλάκι".... Νικτητές είναι οι "υπηρέτες" αν ταξιδέψουν το "μπαλάκι" μέχρι τα χέρια του "Βασιλιά" χωρίς να εντοπίσει τον κάθε φορά κάτοχό του (υπηρέτη) ο "Φρουρός"!
9. "Ουρίτσες"
Προϋποθέσεις: τουλάχιστον 8 με 10 παιδιά, παντελόνια, λουρίδες από ύφασμα όσες και οι συμμετέχοντες, εσωτερικού & εξωτερικού χώρου
Προσδοκώμενοι στόχοι: σωματική ενεργοποίηση, παρατηρητικότητα10. "Το Μαγικό Κουτί"
Προϋποθέσεις: τουλάχιστον 4 παιδιά, ένα απλό χαρτόκουτο παπουτσιών, εσωτερικού χώρου
Προσδοκώμενοι στόχοι: λεπτή κινητικότητα, εκφραστικότητα, παρατηρητικότητα11. "Τα πράγματα αλλιώς"
Προϋποθέσεις: τουλάχιστον 4 παιδιά, διάφορα αντικείμενα διαφορετικού σχήματος και μεγέθους, εσωτερικού χώρου
Προσδοκώμενοι στόχοι: λεπτή κινητικότητα, παρατηρητικότητα 12. "Δείξε μας ποιος είσαι ή τι κάνεις"
Προϋποθέσεις: τουλάχιστον 4 παιδιά, χαρτάκια και μολύβι, εσωτερικό & εξωτερικού χώρου
Προσδοκώμενοι στόχοι: σωματική ενεργοποίηση και συντονισμός, σωματική αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων, συγκέντρωση
Εκτέλεση: Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες! Κάθε ομάδα σκέφτεται μια λέξη ή φράση που αφορά ένα επάγγελμα, π.χ.: κομμωτής, κρεοπώλης, μάγειρας ή μια κατάσταση, π.χ.: σιδερώνω παντελόνι, απλώνω ρούχα, βάζω πλακάκια. Στη συνέχεια, ένα παιδί από τη συγκεκριμένη ομάδα γράφει το επάγγελμα ή την κατάσταση σε ένα χαρτάκι που θα το αποκαλύψει στο τέλος. Προσπαθεί να το /την περιγράψει στις άλλες ομάδες ώστε αυτές να το / την βρουν. Το παιδί της ομάδας χρησιμοποιεί μόνο το σώμα του και την εκφραστικότητα του! Απαγορεύονται ήχοι και κινήσεις που να δείχνουν οπτικά την απάντηση! Κάθε παιδί έχει 60 δευτερόλεπτα για περιγράψει τη λέξη! Στην αρχή κάθε περιγραφής προσδιορίζονται ο αριθμός των λέξεων (δείχνοντας με τα δάχτυλα) και το γένος (αρσενικό πιάνοντας τον καρπό, θηλυκό πιάνοντας τον αγκώνα και ουδέτερο πιάνοντας τον ώμο)! Έπειτα ένα παιδί από την άλλη ομάδα, ύστερα από συζήτηση, προσπαθεί να παραστήσει τον δικό του επάγγελμα ή κατάσταση στην άλλη ομάδα, αφού το σημειώσει πρώτα το χαρτάκι του. Το παιχνίδι τελειώνει όταν μια ομάδα βρει πρώτη έναν ορισμένο αριθμό λέξεων (επαγγελμάτων - καταστάσεων).
13. "Πες μας ποιος είσαι ή τι κάνεις"
Προϋποθέσεις: τουλάχιστον 4 παιδιά, χαρτάκια και μολύβι, εσωτερικό χώρου
Προσδοκώμενοι στόχοι: λεκτική ενεργοποίηση, ηχητική αναγνώριση και λεκτική έκφραση συναισθημάτων, συγκέντρωση, ομαδικότητα
Εκτέλεση: Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες των 2 ή 3 παιδιών! Κάθε ομάδα, απομονωμένη από τις άλλες, σκέφτεται μια λέξη ή φράση που μπορεί να είναι: επάγγελμα, π.χ.: καφετέρια με σερβιτόρο - πελάτη, τράπεζα με ταμία - πελάτη, σχολείο με δάσκαλο - μαθητή ή κατάσταση, π.χ.: παιδική χαρά με παιδί - γονέα, ασθενοφόρο με τραυματιοφορέα - τραυματία, ψαράδικο με πωλητή - πελάτη. Στη συνέχεια, η ομάδα των παιδιών προσπαθεί να περιγράψει το επάγγελμα ή την κατάσταση στις άλλες ομάδες, ώστε αυτές να το / την βρουν, αφού πρώτα το / τη σημειώσει σε ένα χαρτάκι. Τα παιδιά της ομάδας χρησιμοποιούν μόνο το λόγο τους και την εκφραστικότητα τους (σαν σκετς διαλόγου)! Απαγορεύονται οι κινήσεις τους σώματος και οι χειρονομίες! Κάθε ομάδα έχει 60 δευτερόλεπτα για παρουσιάσει στο κοινό το επάγγελμα ή την κατάσταση και ποια είναι η ιδιότητα - ρόλος του καθενός παιδιού! Το παιχνίδι τελειώνει όταν μια ομάδα βρει πρώτη ένα ορισμένο αριθμό λέξεων (επαγγελμάτων - καταστάσεων).